Tuesday, January 20, 2015

Miskin; dekat dengan Tuhan.


So bulan ni allowance masuk awal bulan.

Ko takyah nak happy sangat, aku paling tak suka bila bulan ni masuk awal bulan, bulan depan masuk tengah bulan macam biasa. Mampus ah gap dia makin besar.

And kalau masuk awal bulan tu, awal awal bulan manada nak pakai duit sngt, dia selalu tengah bulan baru time tu nak muncul yuran aras lah, yuran blok lah, yuran negeri lah, yuran tandas, yuran lubang jamban, loji kumbahan, tong sampah, hah semua.

Awal awal bulan serious rasa takde nak guna apa so aku pakai la duit tu untuk keperluan (I mean mcm kasut kuliah yg dah lusuh, beg yg dah carik) sebab lama dah aku tangguh nak beli semua tu sbb awal sem haritu sibuk belanja duit kat buku rujukan, nota kuliah, buku past year blablabla.


Sebab ralit dengan hal dunia, Aku lupa benda lagi penting, hal masa depan (ecewah ayat dia) aku lupa kena bayar duit pin UPU, pin USM.

So dengan duit yang memang dah tinggal sikit, kiranya aku kena ikat perut sebab segala pin tu (Bukan pintu, k tak lawak. Gelak jelah). Aku kalau bole taknak mintak duit kat abah sebab masa tu belum gaji lagi. Dengan aku fikir lagi dua adik punya yuran asrama yg bakal dibayar lagi, (masa tu belum masuk sekolah lagi) so aku fikir,

"Just this one time, be a tolerate sister."

Serious aku cut down semua expanses sebab nak bayar benda penting penting je. Dan, end up mcm org miskin gila bapak. Malu pun Ada, bila kawan ajak makan, kau cuma boleh jawab,

"Aku dah makan"
"Eh manada tadi kau dgn aku kan, tadi kau tak makan pun"
"Aku diet (ngeeee senyum tunjuk Gigi jongang)"

Hahaha hampir kantoi.

Dan dan masa tu nafsu makan membuak buak. Rasa nak mengunyah je, mengidam ayam Kentucky bagai. Pastu Ada sorg kawan ni pesan,

"Puasa la. Nak jimat duit, senang puasa"

Ya Rabb, cemana aku boleh lupa pasal kemudahan yang Allah beri? Sibuk sana sini fikir nak kurus, nak jimat duit.

Hahaha nampak sedih gila sahur cemni.

Aku tiba tiba teringat satu artikel yang aku baca ni,

"Waktu akhir zaman, tiada apa makanan yang tinggal untuk umat Islam. Makanan mereka hanyalah;

Tasbih,
Tahmid,
Tahlil,
dan takbir.

Itu pun, mereka laksanakan untuk tahan diri daripada kelaparan."

"Jika mereka mahukan makanan, maka dajjal yang mengawal semua waktu itu akan memaksa kamu mengakui bahwa dia adalah Tuhan."

Penulis artikel tu pesan; banyak banyakkan lah puasa sunat, supaya kita lebih bersedia.

Ya, miskin membuatkan aku dekat dengan Allah.

Masa masa macam ni baru aku nak ingat segala sunnah, semata nak berjimat.

Masa masa macam ni baru aku nak mengaji, sebab nak lupakan soal lapar, makan.

Masa masa ni baru rasa Ada kelapangan masa, sebab kau tak habis masa Kat makan Dan gelak tak ingat dunia sibuk bergosip Kat cafe.

Betul kata mak,

"Jangan hina orang miskin, Bantu dia. Sebab mungkin dia tak kaya harta, tapi dia kaya iman"

Masa tu aku kecik lagi untuk berfikiran matang,

"Tapi deorg taknak usaha mak, siapa suruh tak belajar elok elok"

Amboi kau, kemain masa tu dapat 5A UPSR Kira macam dah pandai habis lah tu. Masuk matrik, tetiba jadi bengap.

"Itu antara dia dan Allah, Allah yang aturkan rezeki dia, bukan manusia. Kita ni sementara Ada rezeki, Bantu Mana yang mampu"


Sekian,

(Mampus aku kalau mak abah baca entry ni mau seminggu kena bebel,

"KENAPA TAK BAGITAHU DUIT DAH HABIS"

Okbai. Wasallam.

No comments:

Post a Comment